4. MIKS ME TÄNA SELLISEID PROJEKTE EI TEE?
1. TOOTEARENDUSE ROLL EESTI MAJANDUSES Triin Ploompuu Eesti Masinatööstuse Liit MTÜ
3. • 1918 tehti Tallinnas vedureid ja vaguneid; • 1930ndatel tehti Tallinnas reisilennukeid; • 1940ndatel tehti Tallinnas kosmosesse tehiskaaslasi ja tuumareaktoreid.
13. • Tootearendusprojekt SNOLLER • Palume abi! • https :// www.hooandja.ee/projekt/paneme - kelgu - veerema
16. AITÄH! Ja palun liituge meie Facebooki grupiga „Eesti Masinatööstuse Liit ja tema sõbrad“
7. Stsenaariumid • Ideed, mis võiks ära teha, aga ei ole eestvedajat; • Leiutajad, kes ei oska oma ideed teoks teha; • Projektijuht, kel idee on, aga vaja kas investeeringuid, disaini, kuidas tellida tootmist jms. • Ettevõte, kel ei ole ideed, aga soovib omatoodet; • Ettevõte, kes soovib investeerida ja liikuda allhankes edasi.
2. FAKTE AJALOOST • Tallinna Tehnikumis kaitsti 1923 esimesed lõputööde projektid; • Konstantin Lindquist „Reisijate lennuk 4 reisija jaoks, kiirus 140 - 160 km tunnis. Mootori ja tema asetus lennukil – 17 joonist“; • Georg Liidemann „Naelavabriku jõujaam diiseliga 130 hobujõudu. Seletuskiri ja 9 joonist“.
15. Soovitused • Masina - ja metallitööstuse kogukonda peab järjest arendama (ühine infoväli, kontaktide vahendamine, ühisturundus jms); • Heade ideede puhul on oluline teostus, otsime koos kaasa mõtlejaid; • Eestlased peavad õppima Eestist tellima ja oma inimesi hoidma; • Peamised märksõnad: Koostöö, sünergia, erinevate distsipliinide koostöö
6. • EU raha ei leia piisavat kasutust, SME’d ei suuda ära administreerida; • Olematud majanduspoliitilised eesmärgid – mis valdkondi on kasulik arendada?; • Tahaks omatoodet, aga mida peaks tegema?; • Ka riigi huvi võiks olla tellida Eestist; • Töötlev tööstus ei ole noortele kuigi atraktiivne.
14. Hetkeseis • Eesti Masinatööstuse Liitu jõuab üha rohkem projekte, kus abiväge otsitakse. Korraldagem ressursse ja koondugem erialaliitudesse! • Meie töös on täna prioriteet inseneride ja tootearendusega seotud projektid. • Inseneribüroodest otsitakse täna võtmed kätte lahendusi. • Hakatakse aru saama miks tootearendus on oluline teema. • Õnneks on veel päris palju projekte, millest täna rääkida veel avalikult ei tohi...
5. Probleemistik • Tootearendus ei ole seni olnud fookuses; • Eesti on noor riik, tootearendus võtab aega; • Ülikoolide ja ettevõtete koostöö puudulik, pigem erand kui harjumus; • Ettevõtete senine investeerimisvõime ja ambitsioonikus ei ole piisav; • Insenerid, tootearendajad, tööstusdisainerid – kus nad on ja kuidas neid leida?; • Tootearendus annab eeldab senistelt ärimudelitelt teistsugust funtsionaalsust;
10. MÕNED HEAD NÄITED • ESTEN GROUP , https://www.estengroup.com/en / • 9 erinevat inseneribürood moodustasid ühise tulundusühistu • Eesmärk: teenuse eksport, et tuua Eestisse uusi tootmisprojekte ja koguda kompetentsi; • Esialgne hirm konkurents osutus valeks; • Tulemus: ka Eesti ettevõtted on avastanud, et meil on päriselt insenere, kes neid aidata saavad. • Koostöö on päriselt võimalik! • Inseneribürood värbavad!
12. • On valdkondi, kus on palju teha... • EVR Cargo soovib investeerida ja otsib uusi ideid; • Väljakutseid jagub: kiirem kaubalaadimine, välja arendatud vagunid, kiirem hooldus, kiirem remont, paberivaba logistika jpm. • Äge on töötada inimestega, kes reaalselt soovivad arendada! • Mitu aastat kestnud läbirääkimistega saavutati tulemus, et Mereavaigurongi nimeline kaubarong sõidab Tallinnast Poola piirile 22 tunniga, mis muudab selle veoviisi autotranspordiga konkurentsivõimeliseks . • E smane eesmärk on vedada igal nädalal Šestokaisse ja sealt omakorda Tasllinnasse 62 konteinerit, mis leevendab oluliselt maantevedude koormust.“
9. Hüved • Eesti konkurentsivõime ja ekspordinumbrid tõusevad läbi uute tootearenduste, toodete või brändide; • Saame oma majanduse senisest nutikamaks; • Tekib maailmatasemel jätkusuutlik kompetents, millel on pikem perspektiiv; • Noortel talentidel tekib läbi põnevate projektide soov end Eestis teostada; • Töötlev tööstus julgeb senisest rohkem investeerida; • Välisinvestoritele muutuks Eesti oluliselt atraktiivsemaks; • Eesti ettevõtetel on võimalik kõrgemat hinda küsida ja kõrgemat palka maksta.
11. • CLEVERON ; • Ettevõtluskogemus aastas 91, kui Arno Kütt ja tema perekond tegeles mööbli tootmisega; • Maailm on vallutatud, kuidas suudame tellimused täita?; • I nsenerid kolivad Viljandisse; • Teenindavad täna turgude tipptegijaid nagu USA kaubanduskett Walmart, Suurbritannia suuruselt kolmas jaekett ASDA või Zara omanikfirma Inditex • Ütles ära koostööst e - kaubandust juhtiva Amazoniga. “Turul võib olla palju ahvatlusi, aga klientide hoolikas valik on see, mis aitab tagada pika ja eduka kliendisuhte.”
8. Võimalused • Lepime kokku, millistesse väärtusahelatesse panustame; • Mõtleme koos läbi kuidas noori talente ja insenere Eestis hoida?; • Kuidas siduda ülikoolide lõputööd päriseluga? • Propageerida ülikooli kaasatust R&D projektidesse; • Mõelda läbi kuidas EU raha aidata SMEdel kaasata tootearendusprojektidesse; • Millised tugiteenused aitavad ettevõtteid brändi loomisel?; • Valdkonna propageerimist alustada põhikoolides, et noori kutsuda oma karjääri planeerima tööstusvaldkonnas; • Eesti mainekujundus ja ühine B2B turundus maailmas; • Riigisektori ettevõtlusedendajad peavad võtma fookusesse tootearenduse.